Tips voorkomen werkstress

Herken stress en pak het aan

Tips voor de medewerker

Herken de signalen:

  • Heb je minder plezier in je werk?
  • Ben je erg moe als je aan de dag begint?
  • Merk je dat je vaker geprikkeld bent?

Neem dat serieus.

Kom in actie voordat het uit de hand loopt:

  • Praat er thuis, met je collega’s of leidinggevende over.
  • Bekijk samen met je leidinggevende wat je eraan kunt doen
  • Kijk niet alleen naar wat er niet goed gaat, maar ook naar wat wel goed gaat.
  • Zorg goed voor jezelf: ontspan je na het werk, doe iets wat je leuk vindt, slaap genoeg en eet en drink gezond.

Tips voor werkgever of leidinggevende

Luister naar je medewerkers:

  • Luister naar hun ideeën over het werk en naar wat hen bezighoudt.
  • Als medewerkers last krijgen van stress merk je dat aan ze. Ze gedragen zich anders.

Herken de signalen:

  • Ze zijn minder productief, maken fouten, komen laat of werken juist over.
  • Ze hebben minder plezier in het werk, klagen meer.
  • Ze hebben gezondheidsklachten, vermoeidheid, hoofdpijn, concentratieproblemen.

Laat de signalen niet aan je voorbijgaan. Ze kunnen toenemen en uiteindelijk leiden tot verzuim.

Bespreek stresssignalen samen. Neem er de tijd, rust en ruimte voor.

Als leidinggevende kun je beginnen met ‘ik zie de laatste tijd…(signalen). Ik maak me daar zorgen over. Hoe is dat voor jou?’

Zet samen op een rijtje wat er aan de hand is, én wat wel goed gaat. Een lijstje dus met ‘energievreters’ en ‘energiegevers’. Juist wat goed gaat kan een buffer zijn om minder last te hebben van stress.

Samen aan de slag?

Werkplezier bevorderen en werkstress voorkomen doe je samen. Deze tools en diensten kunnen je hierbij helpen: