Bedrijfshulpverlening

Bedrijfshulpverlening

Goedgekeurd door Sociale Partners
Getoetst door Inspectie SZW

Ondanks alle genomen veiligheidsmaatregelen kan er altijd iets mis gaan in een bedrijf, waardoor eerste hulp moet worden verleend bij een incident of een beginnend brandje moet worden geblust. In ernstige gevallen kan het zelfs zover komen dat professionele hulpverlening moet worden ingeroepen.

Wat is de gewenste situatie?

In geval van een calamiteit (ongeval, iemand die onwel wordt, beginnende brand) worden snel de juiste maatregelen genomen om ergere schade te voorkomen.

Maatregelen

Organiseer de bedrijfshulpverlening die afgestemd is op mogelijke gebeurtenissen tijdens het werk. Zie organisatie en voorbereiding.

Houdt bij de planning van het werk rekening met de beschikbaarheid van bedrijfshulpverleners.

Zorg dat ook op locatie binnen een paar minuten hulp kan worden verleend.

Zorg dat op de werkplek verbandmiddelen en een brandblusser aanwezig zijn.

Waarborg een goede communicatie en afstemming met parate externe hulpverleningsorganisaties.

Voor de medewerker:

Zorg dat er per ploeg een mobiele telefoon aanwezig is.

Neem de telefoon mee in de werkkleding, zodat je deze altijd bij de hand hebt.

Zorg dat je het "ICE" nummer (In Case of Emergency) in je telefoon hebt staan. Dat is het nummer van de BHV-er of het bedrijf dat altijd goed bereikbaar is. Een ander kan dat "ICE" nummer dan bellen met jouw mobiel als je niet in staat bent zelf te bellen.

Controleer of er een verbandtrommel en brandblusapparaat aanwezig is.

Werk altijd met nauwsluitende werkkleding dat niet rafelt.

Zorg dat er geen koord of touwtjes of andere dingen uit de kleding hangen.

Zorg dat je zelf weet waar je bent en dat hulpverleners jou weten te vinden. Geef zo goed mogelijk de locatie op.

Voor de bedrijfshulpverlener:

Zorg er voor dat je altijd goed bereikbaar bent n dat betrokkenen jouw telefoonnummer hebben.

Zorg dat je binnen enkele minuten op de plaats van de calamiteit kunt zijn.

Gebruik verkorte telefoonnummers van belangrijke personen en hulporganisaties in het telefoonboek.

Zorg dat je een adequate verbandtrommel en brandblusapparaat bij je hebt.

Volg regelmatig herhalingscursussen om bij te blijven, zodat je weet hoe te handelen bij een calamiteit.

Deel BHV-kennis met je collega's.

Toelichting op de maatregelen

Organisatie en voorbereiding

  • Voorkom zo veel mogelijk alleenwerk of geïsoleerd werk.
  • Leid voldoende medewerkers op als bedrijfshulpverlener. Uit de RI&E blijkt hoeveel BHV'ers er nodig zijn, afhankelijk van de risico's in het bedrijf, spreiding van werkzaamheden, aantal medewerkers e.d.
  • Maak afspraken met opdrachtgevers over de bedrijfshulpverlening. Om snel hulp te kunnen verlenen kan het nodig zijn om de opdrachtgever in te schakelen.
  • Hanteer een aan- en afmeldsysteem bij alleen werken.
  • Maak een ontruimingsplan voor bedrijfsgebouwen waar meerdere mensen werkzaam zijn
  • Zorg voor voldoende en gemarkeerde vluchtroutes in het gebouw.
  • Zorg voor communicatiemiddelen.
  • Denk van te voren na hoe hulpverleners de plaats op het platteland of onverhard terrein kunnen vinden en bereiken. Zorg eventueel voor transport; dit is vooral van belang bij slechte bodemgesteldheid.
  • Maak afspraken bij alleenwerk over:
    • Opleiding en instructie BHV
    • Beschikbaarheid en onderhoud van BHV middelen
    • Communicatiemiddelen en te gebruiken nummers
    • Zorg voor communicatiemiddelen.
    • Toezicht en contact vanuit het bedrijf

Middelen

  • Zorg voor een "verbanddoos BHV kleine werkunit" in voertuigen. Naast de basisinhoud kan het nodig zijn om de set aan te vullen met specifieke BHV producten, zoals een tekenpincet.
  • Zorg voor een “bedrijfsverbanddoos BHV” op het bedrijf, die voldoet aan de richtlijnen zoals deze zijn opgesteld door het Oranje Kruis.
  • Controleer de middelen tijdig op werking, houdbaarheid en beschikbaarheid.
  • Zorg bij voorkeur voor een brandblusapparaat op een voertuig. In Nederland is een brandblusapparaat, niet verplicht, tenzij de verzekering dit vereist zoals bij brandgevaarlijke machines zoals maaidorsers, e.d.
  • Laat draagbare blustoestellen minimaal elke twee jaar keuren (of vaker als de verzekeringsmaatschapij dat eist). Laat brandhaspels jaarlijks keuren. Het keuren moet door een REOB gecertificeerd bedrijf gebeuren.

Opleiding en instructie

  • Laat de bedrijfshulpverleners een cursus bedrijfshulpverlening volgen, waarin aandacht besteed wordt aan de volgende onderwerpen:
    • Alleen werken. Er is ook een speciale opleiding '"Hulpverlener geïsoleerde arbeid" zie www.ipc.groen.nl
    • Val- en beknellingsletsel.
    • Voorkomen van brand en bestrijding er van.
    • In- en uitwendige bloedingen.
    • Oog en gelaatsletsel.
    • Huidirritaties, blaarvorming en vergiftigingsverschijnselen.

    • Elektriciteitsongeval.

    • Medische aandoeningen als beroerte, epilepsie, hartziekten en suikerziekte.
       
  • Informeer ook de andere medewerkers welke BHV afspraken gelden.
  • Laat de bedrijfshulpverleners regelmatig oefenen (minimaal 1 x per jaar) en communiceer de opgedane kennis met collega's.
  • Zorg voor na- en bijscholing van de bedrijfshulpverleners (minimaal 2 dagdelen per twee jaar)
  • Zorg dat de medewerker geïnstrueerd is als hij zelf vast komt te zitten in een machine. Niet losrukken, omdat daarmee het letsel kan verergeren. Draai de machine alleen terug als het letsel daarmee niet verergert. Draai de machine handmatig terug.

Specifiek voor de groene sector moet aandacht worden besteed aan

Meer informatie