Bedrijfswagen als schaftruimte

Bedrijfswagen als schaftruimte

Om te voorkomen dat medewerkers tussen hun eigen werk en onder minder hygiënische omstandigheden moeten pauzeren, moet op het werk of in de buurt van het werk een pauzeruimte beschikbaar zijn. Bij het werken op een buitenlocatie mag gebruik gemaakt worden van een keet of een schaftwagen. Als de werkzaamheden op een locatie kortdurend van karakter zijn, zoals in de groene sector veel voorkomt, kan onder voorwaarden de bedrijfswagen als pauzeruimte worden gebruikt.

Wat is de gewenste situatie?

De medewerkers die op locatie werken kunnen de pauze doorbrengen in een geschikte ruimte, bijvoorbeeld een keet of een schaftwagen.

Als op buitenobjecten werkzaamheden worden uitgevoerd die minder dan drie dagen op één locatie in beslag nemen, mag als alternatief voor een schaftwagen onder voorwaarden gebruik worden gemaakt van de bedrijfswagen(s).

Maatregelen

Plaats een schaftkeet of –wagen in de omgeving van het werk.

Bij kortdurend werk; zorg dat de cabine van de bedrijfswagen:

- en de laadruimte zijn van elkaar gescheiden zijn

- zodanige afmetingen heeft dat voor iedere medewerker een comfortabele en ruime zitplaats beschikbaar is.

- in het koude jaargetijde adequaat verwarmd kan worden, bij voorkeur door een standkachel in gesloten uitvoering.

- is voorzien van een geschikt ventilatiesysteem.

- niet gebruikt wordt voor opslag van brandstoffen, smeermiddelen, gereedschap, e.d.

- wekelijks gereinigd wordt.

Zorg dat er niet gerookt wordt in de cabine.

Zorg voor water, zeep en hygiënische droogmiddelen.

Zorg voor een toiletvoorziening op de werklocatie of zorg dat in de buurt een hygiënisch toilet gebruikt kan worden.

Toelichting op de maatregelen

Organisatie en voorbereiding

  • Houd bij aanschaf van een bedrijfswagen rekening met de afmetingen en andere eigenschappen als deze ook als pauzeruimte gebruikt zal worden. Enkele modellen zijn standaard voorzien van een standkachel.
  • Zorg voor de aanwezigheid van water, zeep en droogmiddelen. Dit verhoogt de hygiëne op het werk. Wegwerphanddoekjes zijn goed te gebruiken, maar moeten wel opgeruimd worden in een afvalzak.
  • Zorg voor een cabine die voldoet aan de volgende voorwaarden:
    • De zitplaatsen zijn zo ruim dat de medewerkers zich vrij kunnen bewegen.
    • De cabine is geen opslagplaats, maar blijft ruim en zo schoon mogelijk.
    • Er zijn voldoende ventilatiemogelijkheden.
    • Er is een adequate verwarming als de bedrijfswagen in de winter ingezet wordt. Wat is adequaat? Als men de motor moet laten draaien om de kou uit de cabine te verdrijven, duurt dat zo'n 15 minuten en dan is het meestal nog niet echt behaaglijk. Dat is niet handig. Een oplossing die in de praktijk goed werkt is om een standkachel in gesloten uitvoering te gebruiken. De cabine is binnen enkele minuten warm, terwijl de motor van de bedrijfswagen niet draait. Zie hieronder een reactie uit de praktijk.

Reactie uit de praktijk

Een hovenier reageert over zijn ervaring met een ''standkachel'' in de bedrijfsbus. De hovenier heeft zijn medewerkers gevraagd naar hun ervaringen:

  • zij zijn dik tevreden
  • de kachel maakt nagenoeg geen geluid en stinkt niet
  • verwarmt in 5 minuten de bus
  • dus erg lekker om kleding wat te laten drogen, en om wat op te warmen
  • je kunt hem aanzetten zonder dat je een sleutel in het contact hoeft te doen, en hij loopt op de diesel uit de tank van de bus zelf.

De hovenier zelf zegt er over:

Toen we deze verwarming nog niet hadden duurde het lang voordat het een beetje warm werd in de auto. De ramen bleven dicht en het werd benauwd. De kleding droogde bijna niet. Bovendien bleven m'n mensen vaak wat langer zitten dan de pauze normaal duurt. Dat gebeurt nu niet meer. In de volgende nieuwe bus zit ook een standkachel.

Wat u verder moet weten

Werking van een standkachel

Dit type standkachel / luchtverwarmer is bedoeld voor het verwarmen van de cabine zodat tijdens rust- en pauzetijden de medewerkers kunnen genieten van een optimaal cabineklimaat.

De luchtverwarming zuigt lucht uit de ruimte of van buiten aan. De brandstof wordt uit de tank gepompt en ontstoken in de verbrandingskamer met behulp van een gloeistift. De te verwarmen lucht wordt met de ventilator door de verwarming geblazen en de warme lucht wordt direct aan de cabine afgegeven. De uitlaatgassen worden naar buiten afgevoerd.