“We kunnen het met elkaar, elke keer zetten we weer een stap”

Forever Plants Group

Investeren in mens en werkplek. In samenspraak met het personeel oplossingen op maat bedenken. Veel aandacht voor lichamelijke belasting. En: superenthousiaste medewerkers. Daarom is Forever Plants Group genomineerd voor de Stigas Gezond en Vitaal Werken Prijs 2021. Een gesprek met Thom Persoon en Sander Uphus.

Thom Persoon en Sander Uphus van Forever Plants Group

Sander Uphus en Thom Persoon van Forever Plants Group

“Automatisering is veel meer dan een efficiencyslag. Wij hebben onszelf afgevraagd: hoe kan innovatie ook meer rust in de organisatie brengen en het werkgeluk van onze medewerkers vergroten? De eerste neiging is om meteen te gaan rekenen, maar niet alles is in cijfers uit te drukken.” 

Aan het woord is Sander Uphus, operationeel manager bij Forever Plants Group. “Bij ons komen de planten sinds twee jaar op werkhoogte aanrollen” vervolgt hij. “Bukken en zwaar tillen is bijna niet meer aan de orde. We hebben geïnvesteerd  in een modern WPS-systeem, waarmee we 95 procent van ons assortiment op werkhoogte kunnen verwerken. Verder ziet iedereen op de schermen wat zijn of haar team die dag nog te doen heeft. Dan ontstaat er ruimte om te rouleren: heb je het rustig, dan ga je je collega’s helpen en als jij het druk hebt, ondersteunen ze jou.”  

“Automatisering is bij uitstek geschikt om de prestaties te verbeteren en werkdruk en lichamelijke belasting te verlagen”, bevestigt Thom Persoon, algemeen directeur. “Mensen die zich voorheen aan het eind van de dag lichamelijk uitgeput voelden door de vele repeterende bewegingen, hebben nu energie voor hun leven thuis. Dat gaat echter niet vanzelf. Als je echt van innovaties wilt profiteren, moet je goed kijken naar hoe je je processen  inricht en hoe je met mensen omgaat. Dat kun je niet alleen, daar heb je iedereen in het bedrijf bij nodig.” 

Hoe betrekken jullie je mensen erbij? 

Thom: “We investeren veel in communicatie: teammeetings, twee keer per jaar een medewerkersenquête, loopbaangesprekken en jaarlijks een improvement day. We gaan dan een middag met zijn alleen naar een externe locatie, waar we in spelvorm een aantal thema’s bespreken. Klanttevredenheid bijvoorbeeld, wat komt daar allemaal bij kijken? En: hoe kan de productkwaliteit omhoog en hoe verbeteren we de onderlinge communicatie?” 

Daarnaast is er het initiatief ‘One change a month’, dat teams uitnodigt kleine en grote verbeteringen voor te dragen en uit te voeren. Sander: “Elke maand is er een prijsuitreiking waarop we bekend maken wat het beste idee van de maand is”. Dat maakt de verandering tastbaar en geeft ons meteen de gelegenheid om iedereen bij te praten. Het heeft al negentig verbeteringen opgeleverd! Spiegels voor meer zicht in de bochten bijvoorbeeld, werkmatten die goed zijn voor je benen als je lang staat, en een alarmscherm op het middenpad dat afgaat als er een plant van de band valt. Maar ook het idee om één Nederlands woord de hele dag te gebruiken en te herhalen, zodat internationale medewerkers het leren, heeft een keer gewonnen en is succesvol ingevoerd” 

Aan het werk bij Foverer Plants Group

Aan het werk bij Foverer Plants Group

Hoe pakt het uit, deze initiatieven? 

“Afscheid nemen van het oude directieve tuinbouwmodel is niet eenvoudig. Als je gaat loslaten en je mensen meer ruimte geeft, word je in eerste instantie inefficiënter. Dat is gewoon zo”, vertelt Sander. “Er is een metamorfose aan de gang die niet zomaar in je DNA zit. We zijn nu vier jaar bezig en inmiddels komt het er langzaam maar zeker in.”

“We willen mensen in de actieve modus krijgen: hoe ervaar jij je werk, wat kan beter? Mensen moeten de ruimte voelen om zich uit te spreken, die veiligheid moeten wij bieden. Dat is niet altijd makkelijk want men is het niet gewend. We zijn daar continu mee bezig en we worstelen er nog steeds wel eens mee. Er zijn veel verschillende culturen en persoonlijkheden in het bedrijf. Niet iedereen staat er hetzelfde in. Sommigen vinden ons te ver gaan en willen duidelijkheid: ‘Vertel me maar gewoon wat ik moet doen.’ Op een gegeven moment hebben we een externe partij met organisatiepsychologen ingehuurd om met ons mee te kijken. Zij gingen met een frisse blik met de directie, het management en de medewerkers in gesprek.” 

Thom: “Ze gaven ons het vertrouwen dat we het met elkaar kunnen, al duurt het wat langer en worden er soms fouten gemaakt. Ook als het gaat om communicatie hebben we dingen geleerd. Er is zo veel wat je kunt delen, maar je moet de juiste elementen eruit zien te halen. Anders overspoel je je mensen. We toetsen de communicatie nu vooraf bij enkele medewerkers. Elke keer zetten we weer een stap. Inmiddels worden mensen opener, gaan meedenken, vragen stellen. En dan doen we het goed: we willen een bedrijf zijn waar mensen vragen durven te stellen. Het ís ook veel leuker om het samen te doen.” 

Hoe werkt de taakroulatie in de praktijk? 

Sander: ”Bij het oppot- en productieteam hebben we meerdere handelingen die we rouleren in blokken van ongeveer twee uur. Het maakt het werk afwisselender en het is beter voor je lichaam omdat je niet acht uur lang in dezelfde houding staat en dezelfde armbewegingen maakt. Het had ook effect op de effectiviteit; de hele dag hetzelfde doen zorgde ervoor dat de efficiëntie het laatste uur naar beneden ging. Het afleverteam heeft het op maandag, dinsdag en vrijdag altijd druk. De productiemedewerkers komen dan helpen. Hierdoor blijft er bij productie op de woensdag en donderdag meer werk liggen en dan komen de collega’s van het afleverteam helpen. In het begin had het geen positief effect op de productie doordat de teamcoach vaker werkinstructies moest geven. Toen het rouleren er eenmaal inzat, viel dit weg.”


Veiligheid, gezondheid en verzuim

Forever Plants Group

Alle planten komen op werkhoogte aanrollen 

Forever Plants Group heeft een actuele RIE en heeft een aantal preventiemedewerkers. Looplijnen, camera’s en spiegels maken het werk veiliger. Er is een goede relatie met de leveranciers van heftrucks en systeembanden. “We hebben ze onlangs uitgenodigd om mensen te leren hoe ze kleine storingen veilig kunnen verhelpen. Die monteurs komen op zoveel plekken en zien zo veel; onze mensen vinden het leuk om van hen te leren.” De automatisering heeft ertoe geleid dat de werkhoogtes gunstiger zijn: het bukwerk is verdwenen. Er is altijd gratis fruit in de kantine, medewerkers kunnen een fiets van de zaak aanschaffen en een cursus Stoppen met roken volgen. In de loopbaangesprekken wordt standaard gevraagd wat het bedrijf kan doen om het werk gemakkelijk te maken.


Wat je van Forever Plants Group kan leren

  • Accepteer dat je bij grote veranderingen, zoals het invoeren van taakroulatie, je in eerste instantie minder efficiënt wordt. Het duurt even voor je de vruchten plukt.
  • Op elk bedrijf zijn verbeteringen mogelijk, wees daarom kritisch op je bedrijfsprocessen. Geef mensen het vertrouwen dat je het samen kunt doen. Stel open vragen en laat ze nadenken over oplossingen en verbeteringen.
  • Kies bewust wat je wil communiceren. Dat voorkomt dat mensen zich overspoeld voelen. Check bij enkele medewerkers aan welke informatie behoefte is en of deze begrijpelijk is.

Forever Plants Group
Glastuinbouwbedrijf | 4 hectare| gevestigd in Honselersdijk
36 vaste medewerkers | gemiddeld 12 uitzendkrachten per jaar
Teelt van tropische planten