Langdurig zieke medewerker? Een interventie kan veel opleveren

Interventie

Heb jij een medewerker die al lang ziek is? Dan kun je een interventie inzetten. Als dat op de juiste manier gebeurt, versnelt het de terugkeer op het werk. Een interventie kan de zieke medewerker én het bedrijf dus veel opleveren. Vier vragen aan de Stigas Verzuimdesk.

1. Waar moet ik aan denken bij een interventie?

“Interventie betekent letterlijk ‘een doelbewuste ingreep om iets te verbeteren’. Welke ingreep bij langdurig verzuim het beste past, hangt af van de situatie. Sommige zieke medewerkers hebben psychische begeleiding nodig, anderen bemiddeling bij een conflict of begeleiding bij het zoeken naar een andere werkgever. Een arbeidsdeskundig onderzoek, een werkplekonderzoek met preventieadvies of een medische interventie behoren ook tot de mogelijkheden. De bedrijfsarts of re-integratieadviseur adviseert wat er nodig is.”

2. Moet ik de interventie zelf regelen?

“Nee, het is de taak van de bedrijfsarts of re-integratieadviseur om voor jou de juiste aanbieder te vinden. Door onze ervaring weten wij bij Stigas precies welke aanbieders waar goed in zijn en hebben we contracten waarin scherpe kwaliteits- en prijsafspraken zijn gemaakt. Als werkgever hoef je je dus niet in de materie te verdiepen. Daarnaast bewaken wij het hele interventieproces. Onze bedrijfsartsen en re-integratieadviseurs kennen de aanbieders. Dat garandeert een goede aansluiting op de verzuimbegeleiding.”

3. Wat vinden klanten van deze dienstverlening?

“Wat we vaak horen, is dat wij meer aandacht en zorg bieden dan andere arbodiensten. Wij hebben echt tijd voor onze klanten en zijn goed bereikbaar. Met name de kortere wachtlijsten bij de aanbieders worden gewaardeerd. Een interventie levert vaak veel op: iemand is minder lang ziek en kan weer eerder aan de slag.”

Een voorbeeld uit de praktijk:
Enige tijd geleden hadden wij een medewerker die op de wachtlijst stond bij de GGZ. Dat was een wachtlijst van minimaal 12 weken. Zeker in de geestelijke gezondheidszorg hebben mensen baat bij snelle hulp. Daarom hebben wij snel actie ondernomen. Binnen 14 dagen is de medewerker op een intake geweest en kon de behandeling beginnen.

4. Worden interventies vergoed?

“Veel werkgevers zijn verzekerd en krijgen interventies vergoed. Wil jij weten of je verzekerd bent voor interventies? Neem dan contact op met je verzuimverzekeraar.“

Meer informatie

Heb je vragen? Neem contact op met onze Verzuimdesk via telefoon 085 - 044 07 00 (optie 2) of mail naar verzuimdesk@stigas.nl