Introductie internationale medewerkers bij Hoogweg Paprikakwekerijen

Hoogweg

“Steeds meer aandacht voor een warm welkom” 

Bij Hoogweg Paprikakwekerijen in Luttelgeest doen ze er alles aan om nieuwe medewerkers een goede start in het bedrijf te geven. Onder andere met een doordacht introductieprogramma dat de basis vormt voor een succesvolle samenwerking. Ook gezond en veilig werken hebben hierin een plek. En dat werkt! Hoe? Vijf vragen aan Jalisa Rozendal, hr-coördinator bij Hoogweg Paprikakwekerijen. 

Jullie werken in het hoogseizoen met grote groep uitzendkrachten uit onder andere Polen en Litouwen. Wanneer is jullie hoogseizoen?

“Van april tot en met oktober. Er werken dan zo’n 550 internationale medewerkers bij ons. Sommige al jaren, maar er stromen elk seizoen ook veel nieuwe medewerkers in. Bij ons is iedereen gelijk: het maakt niet uit welke nationaliteit je hebt en of je nou via een uitzendbureau of rechtsreeks bij ons werk: de arbeidsvoorwaarden zijn voor iedereen hetzelfde.” 

Wat vinden jullie belangrijk als het gaat om de introductie van internationale medewerkers?

“Dat mensen zich welkom voelen en enthousiast worden om bij ons te werken. De nadruk ligt daarom op een warm welkom, veel meer dan op de bedrijfsregels. Die leggen we uiteraard ook uit, maar later. Gefaseerd informatie overdragen werkt echt beter dan alles in een keer. Het houdt het behapbaar. Er komt al zoveel op de mensen af, zeker als je voor het eerst in Nederland komt werken en wonen.  De introductie op de werkplek zelf gebeurt in kleine groepjes van rond de vijf personen. Dat maakt het persoonlijk en mensen voelen zich vrij om vragen te stellen.” 

Veranderen jullie wel eens iets aan het programma? 

“We passen het eigenlijk elk jaar wel iets aan. In de winterperiode, als het wat rustiger is, kijken we terug op het hoogseizoen en gaan we na wat nog beter kan. Het is een continu proces. Toen ik hier vijf jaren geleden kwam werken gebruikten we bij de introductie bijvoorbeeld nog een PowerPoint. Dat is inmiddels een filmpje geworden. Een andere verandering kwam vanuit de teamleiders. We hebben drie locaties met elk vier kassen. Elke locatie heeft een coördinator en elke kas een teamleider. Voorheen waren alleen de coördinatoren bij de introductie betrokken, maar de teamleiders wilden dat op een gegeven moment ook; nieuwe mensen komen immers bij hen in het team. De verantwoordelijkheid voor het wel of niet aannemen is daarmee lager in de organisatie gelegd. Verder hebben we bewust ruimte gemaakt in het programma voor veilig werken en ergonomie. Niet boven je macht werken bijvoorbeeld”  

De teamleiders spreken de taal van het team en Engels. Kun je daar wat meer over vertellen? 

“De teams zijn ingedeeld op nationaliteit. Dat is voor ons inmiddels vanzelfsprekend en het werkt het best. Het Poolse team heeft dus een teamleider die Pools speekt. Daarnaast spreekt hij of zij Engels, zodat hij of zij ook met andere collega’s zoals de technische dienst kan communiceren en bijvoorbeeld met HR. De informatie op de tv-schermen, in de nieuwsbrief en tijdens de introductie is altijd in de moedertaal van onze medewerkers. We verstrekken informatie dus in onder andere het Pools, Litouws en Engels.“ 

Hoe houden jullie je medewerkers betrokken na de introductie?

“Hoogweg Paprikakwekerijen innoveert constant en we hebben grote ambities als het gaat om duurzaamheid. Dat kan alleen met mensen die passie hebben voor het vak. Wij gaan uit van ieders kracht en kwaliteit en hebben ruimte om mensen zelf op te leiden. Doorgroeien kan, bijvoorbeeld naar de functie van teamleider, rijden op de heftruck en assisteren bij team teelt. Binnen een team zijn er ook weer specialisten, bijvoorbeeld de teeltmanager gespecialiseerd in de biologische bestrijding. Of een monteur, gespecialiseerd in het werken bij de aardwarmte-installatie. We overwegen nu om cursussen Engels aan te gaan bieden aan mensen die het in zich hebben om teamleider te worden, maar de Engelse taal nog niet machtig zijn.” 

Hoe ziet het inwerkprogramma van Hoogweg Paprikakwekerijen eruit? 

Vooraf: medewerkers krijgen via het uitzendbureau de bedrijfsfilm te zien en filmpjes over de verschillende werkzaamheden. Zo krijgen ze een indruk van het werk. 

Eerste werkdag: een eerste introductie op het bedrijf in kleine groepjes. Onder het genot van een kop koffie zien medewerkers een uitgebreide video over het werken bij Hoogweg. Daarna wordt de werkplek in de kas bezocht, met aansluitend een kennismakingsgesprek met de coördinator of teamleider. Is dit ’s ochtends gepland, dan start de medewerker na de introductie met werken in de kas of verwerkingshal. Op de werkplek geeft de teamleider een uitgebreide uitleg over de werkzaamheden. Daarna is het tijd om zelf aan de slag te gaan.

Eerste weken: specifieke werkinstructies aan de hand van filmpjes. Medewerkers ontvangen deze ook op papier, met een link naar het filmpje. Als medewerkers de instructies hebben gekregen én begrepen, bevestigen ze dit met een handtekening. Op dit moment wordt dit allemaal in een app verzameld, de Werken bij Hoogweg-app. Zo kan de informatie die specifiek is voor de werkzaamheden die de medewerker gaat doen in de nabije toekomst beter worden gedeeld. Veilig werken is belangrijk; vanaf de eerste werkdag draagt iedereen daarom veiligheidsschoenen. 

Daarna: begeleiding door de teamleider op de werkplek. Via de tv-schermen in de kantines presenteren we informatie over de voortgang van het werk, leuke weetjes en welke zaken aandacht nodig hebben, bijvoorbeeld op gebied van veiligheid. De nadruk ligt op hoe het wel moet en waarom, niet op wat niet mag. Gaat er iets niet goed, dan wordt dat direct besproken met de betrokken medewerkers. (Bijna) ongevallen worden besproken tijdens de wekelijkse overleggen. Jalisa: “Zo zijn we met elkaar dagelijks mee bezig om een veilige en leuke werkplek te creëren voor iedereen.”
        

In 8 stappen veilig en gezond werken met internationale medewerkers

Als je werkt met internationale medewerkers zijn er speciale aandachtspunten: vaak is alles nieuw, er zijn taalverschillen, en gebruiken en omgangsvormen kunnen anders zijn. Dat vraagt extra aandacht en inlevingsvermogen, ook als het gaat om veilig en gezond werken. Stigas lanceerde in samenwerking met de sociale partners een E-book waarin tips, informatie en tools omschreven staan om veilig werken voor internationale medewerkers te bevorderen.  

Binnenkort komen daarnaast werkinstructies (infokaarten) in verschillende talen beschikbaar voor internationale medewerkers, gericht op verschillende thema’s, zoals werken bij warm weer. De infokaarten komen, zodra ze klaar zijn, hier op stigas.nl te staan.