Botsing met een viaduct: had dit voorkomen kunnen worden?

Peter Tamsma
Peter Tamsma
Manager preventieadvies

Stigas verzamelt al sinds jaar en dag informatie over ongevallen in agrarische en groene sectoren, om ook op die manier in de gaten te houden wat er kan gebeuren en waar mogelijk extra aandacht aan besteed moet worden. Bij het verzamelen vallen soms dingen op en die zetten je aan het denken.

Elders in deze nieuwsbrief staat een artikel over het veilig beladen van een aanhangwagen. Voor jezelf en andere weggebruikers is het belangrijk om dit goed en veilig te doen. Als alles goed is opgeladen, kun je veilig op pad. Toch?

Nou, zeker niet altijd!

Mijn collega heeft me net verteld dat er een artikel over het beladen van aanhangwagens in deze nieuwsbrief komt, als mijn oog valt op een krantenartikel met de kop: Foutje! Graafmachine valt van aanhanger na botsing met brug. Mijn beroepsdeformatie is dat ik dan wil weten of er een agrarisch of groen bedrijf bij het ongeval is betrokken en of er slachtoffers zijn. Het eerste is niet het geval en het tweede gelukkig ook niet. Maar het bruggetje met het beladen van een aanhanger is wel gelegd.

Als je het artikel leest vallen twee dingen op.

  1. Op de foto staat een levensgroot bord met de maximum doorrijhoogte
  2. Twee dagen eerder heeft ook al een vrachtwagen – zoals het mooi in het artikel staat – klem gezeten onder het waarschuwingsbord.

Dat niet bekend was hoe hoog het viaduct is, is dus geen excuus. Ik denk ook niet dat de banden te hard waren opgepompt door de technische dienst, zodat zij de schuld kunnen krijgen of dat het had geholpen als de chauffeur vooraf wat lucht uit de banden had laten lopen. De chauffeurs hebben zich hoogstwaarschijnlijk niet goed gerealiseerd hoe laag 3 meter is en hoe hoog zij zelf of de lading op hun aanhanger is.

Is dit een uitzondering en komt het bijna nooit voor? Zoek voor de aardigheid eens op ‘graafmachine’ en ‘viaduct’. Met jullie beroepsdeformatie verwacht je waarschijnlijk allerlei artikelen met mooie foto’s te vinden over graafmachines die bezig zijn met het aanleggen van taluds voor viaducten. Het kunnen de algoritmes van Google zijn, maar ik vind vooral berichten over graafmachines die tegen viaducten zijn gereden – vaak terwijl ze op een aanhanger stonden.

Gelukkig is de schade meestal alleen materieel, al kan die flink zijn. Maar stel je voor dat er wél slachtoffers vallen. Jijzelf, een collega, of iemand anders die geraakt wordt door brokstukken of tegen de graafmachine botst.

De oplossing lijkt toch vrij simpel.

  • Weet hoe hoog je voertuig en/of lading is.
  • Let op borden met maximale doorrijhoogte.
  • Stop als het krap wordt en check het goed.

Als de maximale doorrijhoogte gelijk is aan of lager is dan de hoogte van jouw voertuig, kun je beter stoppen. Toch?

En als het verschil erg klein is, is het toch verstandig om even goed te kijken of het past. Stel dat iemand een klein meetfoutje heeft gemaakt of voor het gemak 2,95 meter maar heeft afgerond op 3 meter omdat dit beter op het waarschuwingsbord past.

En jij?

  • Weet jij hoe hoog je voertuig of lading is?
  • Stop je als het spannend wordt?
  • Controleer je het voor de zekerheid?

Vragen?

Heb je vragen of wil je tips over een ander onderwerp? Neem contact op met Peter Tamsma