Nazorg verlenen aan slachtoffers

Nazorg verlenen aan slachtoffers

Werkgevers zijn verantwoordelijk voor een goede opvang, begeleiding en nazorg van hun werknemers. Diegene die getuige of slachtoffer zijn geweest van agressie en geweld dienen zo snel mogelijk dit voorval te evalueren. Door het vertellen van hun verhaal kunnen zij het voorval verwerken. Daarnaast kan worden gekeken naar de leerpunten van de agressieve en gewelddadige situatie. Ook is van belang deze werknemers te blijven volgen om vroegtijdig eventuele problemen in de verwerking te signaleren en om vervolgzorg, vaak gespecialiseerde zorg, aan te bieden.

Signalen dat het incident door het slachtoffer niet goed verwerkt wordt
De impact van agressie en geweld kan groot zijn. Het is ook niet altijd de ernst van het voorval die de impact voor het individu bepaalt. Ook dagelijkse blootstelling aan ‘lichtere’ vormen van agressie en geweld kan tot ernstige gevolgen leiden.

Iedere persoon verwerkt stressvolle situaties namelijk op zijn eigen manier. Signalen die kunnen wijzen op niet afnemende stressklachten:

  • meer prikkelbaar;
  • vermijden van bepaalde taken of werkplekken;
  • verhoogde waakzaamheid;
  • herbeleving van het incident;
  • verminderd functioneren:
    - verzuim en werkproblemen;
    - relatieproblemen;
    - meer conflicten (intern of extern);
  • meer gebruik van medicijnen of alcohol;
  • depressieve klachten.

Aanstelling vertrouwenspersoon
Veel organisaties kiezen ervoor om voor het te voeren beleid ongewenste omgangsvormen een (interne of externe) vertrouwenspersoon aan te stellen. De vertrouwenspersoon speelt een onafhankelijke rol in de relatie tussen medewerker en organisatie/leidinggevende. Op basis van een vertrouwelijk gesprek ondersteunt en adviseert de vertrouwenspersoon het slachtoffer in de besluitvorming over vervolgstappen. Bij eventuele vervolgstappen heeft de vertrouwenspersoon een begeleidende, ondersteunende en/of bemiddelende rol.

Meer informatie?

Checklist het kiezen van een vertrouwenspersoon (werkt niet)

Risicofactoren
De mate waarin deze klachten aanwezig zijn, hangen sterk samen met de omstandigheden waarbinnen het incident plaatsvindt.

Risicofactoren zijn onder andere:

  • ernst en duur van het incident;
  • historie (eerdere gebeurtenissen);
  • gebrek aan erkenning;
  • stressgevoeligheid;
  • de wijze waarop de persoon stress hanteert (Coping);
  • bestaande psychische problematiek;
  • gebrek aan sociale steun.

Protocol verlenen van nazorg aan medewerkers die slachtoffer zijn van agressie en geweld opstellen, met daarin zowel proces, tijdslijn, hulpmiddelen als de taken en verantwoordelijkheden directie, leidinggevenden en medewerkers in proces.

Meer informatie?

Voorbeeldprotocol ‘Omgaan met (publieks)agressie’, H VI. Melding en registratie