Werkgeluk als strategische keuze
Schenkeveld is dé specialist in het telen van tomaten. Een ambitieus familiebedrijf met een inspirerende en uitdagende werkomgeving met ruimte voor eigen initiatief en ontwikkeling van medewerkers. Jaarrond produceren ze tomaten voor retailers die betrouwbaarheid, leverzekerheid en constante kwaliteit belangrijk vinden.
Bij Schenkeveld werken uitsluitend kwaliteit gedreven professionals die elkaar uitdagen. Op de werkvloer is het nemen van eigen verantwoordelijkheid de standaard. Niet voor niets zijn de kernwaarden van de organisatie: teamgericht, loyaal en respectvol naar elkaar zijn.
Flexibele schil
Rokien Schenkeveld-Dijkshoorn, marketingmanager bij Schenkeveld vertelt: “We groeien hard; naast Nederland hebben we ook een vestiging in Marokko. Dit is een combinatie van factoren; een locatie hebben we in korte tijd vanaf de grond opgebouwd. Maar ook fusie en overname zorgen ervoor dat we veel nieuwe medewerkers nodig hebben.” Naast een kernbestand van 70 medewerkers heeft Schenkeveld een flexibele schil aan scholieren en uitzendkrachten voor het seizoensmatige werk. In het hoogseizoen zijn er zeker 80% meer medewerkers aan de slag.
Strategische keuze in werving
De snelle groei bij Schenkeveld vroeg om strategische keuzes om het wervingsproces in soe-pele banen te leiden. Daarbij staat het werkgeluk van alle medewerkers bovenaan. Rokien geeft aan: “We zetten in op het binden van internationale medewerkers. We hebben een vaste relatie met het uitzendbureau en reizen zelf mee naar de landen waar geworven wordt. Daar werven we actief in het netwerk van het uitzendbureau én het netwerk van onze eigen medewerkers.”
“Wij geloven dat mensen die gelukkig zijn beter presteren en dat je deze mensen voor je eigen bedrijf kunt behouden,” aldus Rokien. “Medewerkers die blijven of na de winter terug-keren hoef je niet opnieuw in te werken. Je kent elkaar en je weet wat je aan elkaar hebt.” Schenkeveld maakte zo de strategische keuze om via werkgeluk, betere arbeidsprestaties, betere producten en een goed rendement te realiseren.
Investeren in de arbeidsrelatie bij iedereen
Schenkeveld maakt geen onderscheid in het vieren van een verjaardag, de jaarlijkse barbecue en bijvoorbeeld het bedrijfsfeestje. Het draait naast werk ook om werkplezier. Daarnaast heeft iedere vestiging een eigen coördinator. Deze coördinator spreekt meerdere Oost-Europese talen en houdt direct contact met de internationale medewerkers. Via de coördinator is er direct contact om vragen te stellen zoals: “Hoe gaat het?, Waar loop je tegenaan? en Hoe kan Schenkeveld helpen?” Vragen over wonen en werken worden door de coördinator opgelost. Ook iets praktisch als een loonstrook kan de coördinator toelichten. Direct vragen beantwoorden is belangrijk. Zo weet de internationale medewerker zeker dat de loonbetaling klopt. Dit voorkomt wantrouwen en gevoelens van onrust.
Project Werkgeluk
Schenkeveld wilde meer inzicht krijgen in wat leeft onder medewerkers. Wat is nodig voor plezier in het werk? Wat vinden medewerkers hier zelf van? Rokien verteld: “Twee jaar terug zijn we het project Werkgeluk gestart. We wilde goed inzicht krijgen wat er speelt onder onze (internationale) medewerkers. Wat maakt hen gelukkig?” Schenkeveld ontwikkelde zelf een meertalige enquête met de onderwerpen: talenten, relaties, zingeving en autonomie. De enquête geeft inzicht wat er leeft onder medewerkers. In de terugkoppeling wordt onderscheid gemaakt naar vestigingen en uitzendbureau. Medewerkers blijven anoniem. De respons wordt wel uitgesplitst naar land van herkomst en leeftijdsgroep. De laatste keer vulde ruim 80% van de medewerkers de enquête in.
Structureel inzetten op 'werkgeluk'
Rokien licht toe: “We zijn bij werkgeluk van projectmatig werken naar structureel overgestapt. Nu hebben we een streefcijfer, wij willen dat tenminste 70% van de medewerkers de enquête invult. De laatste keer is dit 80% geworden. We zijn blij met dit hoge percentage. Dit geeft ons goede inzichten. Wij vinden het ook een teken van de verbondenheid van medewerkers met ons bedrijf. Voor ons is het grootste probleem het hoge verloop onder uitzendkrachten. Door structureel in te zetten op ‘werkgeluk’ willen we dit omlaag brengen.”
Ook werd de externe Net Promotor Score (NPS) opgenomen. Bij de NPS staat de volgende vraag centraal: “Zou je iemand aanraden om bij Schenkeveld te komen werken?” Een groot aantal uitzendkrachten promoot Schenkeveld. “Iets waar we trots op zijn!”, aldus Rokien. “Deze kennis gebruiken we weer. Bijvoorbeeld bij de jaarlijkse barbecue maken veel medewerkers foto’s. Deze foto’s worden op facebook geplaatst voor het thuisfront en maken Schenkeveld weer zichtbaar in het netwerk.”
Communiceren met je medewerkers
Bij Schenkeveld werd met scholieren veel in WhatsApp-groepen gedaan. Scholieren bereik je zo op een laagdrempelige manier. Rokien verteld: “Ditzelfde makkelijke contact willen we ook graag met onze uitzendkrachten. Bovendien helpt een Whatsapp bij de taalbarrière. Tenminste als je een vertaalfunctie meeneemt.”
De centrale vraag voor Schenkeveld was, wanneer heeft de Whatsapp waarde voor de mede-werker? Voor internationale medewerkers speelt geld verdienen een grote rol. De te verdie-nen bonus opnemen in de app werd uitgangspunt. De medewerker kan zo direct zien of er iets extra’s verdiend wordt.
Samen met bQurius is de mywork app ontwikkeld. De app is de voorkant. Rokien waarschuwt: “Je hebt veel koppelingen nodig om van een bonus in de app naar een betaling op de bankre-kening van de medewerker te komen. Maar met de app hebben we nu vooral een directe lijn om met onze medewerkers te communiceren.”
Rokien sluit af: “Werkgeluk als strategische keuze brengt veel voor onze medewerkers en voor ons bedrijf. Wij leren samen met onze medewerkers verder en bouwen zo door aan een mooie organisatie die eerste kwaliteit tomaten levert. We geven handen en voeten aan ons motto: Morgen beter en gelukkiger dan vandaag.”
Waarom Stigas?
Sectorspecifieke kennis
Met een gemotiveerd en gespecialiseerd team, boordevol kennis van de agrarische en groene sector, zetten we ons dagelijks in voor een gezonde werkplek.
Gewaardeerd met een 8+
Wij kennen de sector door en door, zijn onafhankelijk en opereren zonder winstoogmerk. Samenwerking staat bij ons centraal.
14.000 bedrijven gingen je voor
Sinds 1986 zetten wij ons in voor een gezonde sector. Meer dan 14.000 bedrijven gingen je al voor.
Stigas