Lancering veiligheidscampagne 'Wat kan jou nou gebeuren'

Veiligheidscampagne 'wat kan jou gebeuren'

Stigas lanceert op 6 december de veiligheidscampagne ‘Wat kan jou nou gebeuren?’ De campagne richt zich speciaal op werkenden in de agrarische en groene sector waarvoor de toegang tot een arbodienst of bedrijfsarts minder vanzelfsprekend is. Het gaat hierbij om kleine bedrijven met of zonder personeel in dienst, zzp’ers, flex- en uitzendkrachten, internationale medewerkers en vrijwilligers.  

Wat kan jou nou gebeuren - dierhouderij

Doel van de campagne is de bewustwording over veilig en gezond werken te vergroten. Bij deze doelgroepen én bij de bedrijven waarvoor ze werken. Daarnaast moet de campagne aanzetten tot het nemen van verbetermaatregelen. Zo wordt opgeroepen tot het opstellen van een risico-inventarisatie en evaluatie. 

Omdat de gebruikelijke activiteiten van Stigas - arbodienstverlening en voorlichting - de doelgroepen onvoldoende bereiken is gekozen voor een aparte, herkenbare online campagne. Alle informatie komt samen op de campagnewebsite: https://www.watkanjounougebeuren.nl/ 

Ongevallen en gezondheidsklachten


“Elk jaar zien we bij deze groepen nog ernstige ongevallen gebeuren, soms zelfs met dodelijke afloop’ aldus Hans Koehorst, werkgeversvoorzitter van Stigas namens LTO Nederland. “Ook lopen zij meer kans op gezondheidsklachten. De campagne benadrukt het belang van veilig en gezond werken en helpt ondernemers en werkenden op weg om dit te bereiken.” 

Een veilige werkomgeving

Uiteindelijk doel van de campagne is om alle ondernemers te motiveren een risico-inventarisatie en -evaluatie (RIE) voor hun bedrijf op te laten stellen. “Een RIE is de basis voor een veilige en gezonde werkomgeving”, aldus Jeroen Brandenburg, werknemersvoorzitter Stigas namens FNV. “Met de RIE breng je de risico’s van je bedrijf in kaart en tref je maatregelen om ze stap voor stap aan te pakken. Het is een hulpmiddel om gestructureerd naar je bedrijfsrisico’s te kijken, maar ook een wettelijke verplichting. We hebben een prachtig digitaal instrument, waarmee de RIE ook heel goed bereikbaar is voor ondernemers en medewerkers waarvoor voor een gezonde werkomgeving nog niet altijd vanzelfsprekend is.” 

Ervaringen ook nuttig voor andere sectoren

De campagne is mede mogelijk gemaakt door financiering van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, dat in totaal 1 miljoen euro uittrekt om veilig en gezond werken in de agrarische en groene sector te bevorderen. Dit geld is vrijgemaakt op initiatief van de ChristenUnie die tijdens de begrotingsbehandeling van 2018 hier een amendement voor indiende. 

Heidi Boussen, directeur Gezond en Veilig Werken bij het ministerie van SZW, complimenteert de agrarische en groene sector met de initiatieven om de werkomgeving, veiliger en gezonder te maken, ook voor bijzondere doelgroepen. “Ik ben benieuwd naar de resultaten en hoop dat we de ervaringen kunnen gebruiken voor soortgelijke doelgroepen in andere sectoren.” Eppo Bruins (ChristenUnie) diende destijds een amendement voor een veilige agrarische en groene sector in. Zijn opvolger Kamerlid Pieter Grinwis volgt de initiatieven op de voet. “In de agrarische sector zit een ongeluk in een klein hoekje. Eppo vroeg aandacht voor de veiligheid van boeren, tuinders en anderen die werkzaam zijn in de agrarische en groene sector. Ik ben blij dat deze campagne gestart wordt om ook de lastig bereikbare groepen te ondersteunen. Iedereen heeft recht op een veilige werkomgeving!“