Ondernemer Henriekus Stip over #Vitalehoveniers

Henriekus Stip

Waarom doet Stip Hoveniers mee met het project #vitalehoveniers? En wat levert het op? We vroegen het aan Henriekus Stip, op dit moment nog samen met zijn ouders verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering van het familiebedrijf dat dit jaar 65 jaar bestaat. 

“We bevinden ons als bedrijf in een transitieperiode”, vertelt Henriekus. “Mijn ouders werken nog in het bedrijf, maar trekken zich langzaam maar zeker terug. In de praktijk beslis ik steeds meer. Ook in het klantenbestand heeft de afgelopen jaren een verandering plaatsgevonden. Waar men vroeger vooral op zoek was naar gewoon een betrouwbare hovenier in de buurt, hebben we nu steeds meer klanten die speciaal naar ons toekomen omdat ze duurzaamheid belangrijk vinden.”

Hoe kwam je in aanraking met #vitalehoveniers? 

“Tijdens de tweedaagse cursus Duurzaam tuinieren kregen we de opdracht om na te denken hoe we niet alleen tuinen, maar ook ons eigen bedrijf verder kunnen verduurzamen. Dan kom je als snel op de vraag: hoe kunnen onze medewerkers zo duurzaam mogelijk werken? Diezelfde week kwam er een bericht over #vitalehoveniers voorbij. Omdat het zo bij elkaar kwam, zeiden we: Laten we daarbij aansluiten.” 

Wat is jullie vraagstuk als het gaat om vitaliteit? 

“We hebben een relatief oud team: naast mijn vader is er een all round hovenier van 61, een zzp’er van 64 en twee hoveniers van begin 50. Hoe zorg je ervoor dat je hen behoudt voor het bedrijf en dat ze op een verantwoorde manier hun pensioen halen? Daarnaast wil je natuurlijk dat ook de jongere medewerkers inzetbaar zijn én blijven. Tijdens de startbijeenkomst #vitalehoveniers met andere deelnemende bedrijven kwamen we steeds uit bij gezondheid, inzetbaarheid en eigenaarschap.” 

Wat bedoel je met ‘eigenaarschap’? 

“Dat kan ik uitleggen. Toen we met #vitalehoveniers startten, waren we op zoek naar een bedrijfsleider. Alleen, dat vlotte niet echt. Tegelijkertijd kwamen we erachter dat we misschien net zo goed, of misschien wel beter, konden kijken naar hoe we de taken in het bedrijf anders konden verdelen, zodat er bij iedereen meer verantwoordelijkheid kwam te liggen. Verantwoordelijkheid voor het bedrijf én voor je eigen inzetbaarheid. Dat is eigenaarschap. Om dat te bereiken zijn we met het team in gesprek gegaan. Eigenlijk hebben we in het begin vooral geluisterd. Oudere medewerkers bleken veel druk te ervaren in de begeleiding van leerlingen en zij-instromers. Het komen en gaan van medewerkers werd als onrustig ervaren en ook op het werk lag druk. Dat zagen wij als directie ook. We besloten om vervolgens samen te gaan onderzoeken hoe we het werk beter kunnen organiseren.” 

Hoe zorg je ervoor dat dat ook echt gaat werken, dat verantwoordelijkheid nemen? 

“Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om het in ons jaarlijkse startoverleg allemaal wat concreter te maken: we hebben een taakverdeling gemaakt, waarin mijn vader stap voor stap minder gaat doen en over een jaar zijn taken helemaal heeft overgedragen. Ook hebben we afgesproken hoe er meer persoonlijke terugkoppeling op het werk kan plaatsvinden, onder andere via de app die we ook gebruiken voor onze projectadministratie. En, misschien wel het allerbelangrijkste, we zijn begonnen met het gezamenlijk afspreken van de normen die we hanteren bij concrete werkzaamheden. Om te beginnen bij het gebruik van de steenzaag: wat zegt de wet, welke persoonlijke beschermingsmiddelen moet je dragen en wat vinden wij zelf belangrijk? Wat doe je bijvoorbeeld nadat je de zaag hebt gebruikt: wie maakt hem schoon, waar ruim je hem op? Het mooie is dat als je dat samen afspreekt, je er elkaar op kunt aanspreken. Later dit jaar gaan we hetzelfde doen met de onderwerpen hagen knippen, bladblazen en werken met de kettingzaag.” 

Je wordt hierbij begeleid door Stigas. Hoe is dat? 

“Positief. Al was er halverwege wel een moment waarop ik dacht dat we niet verder kwamen. Dat hebben we besproken. Ik kwam erachter dat het niet gaat om snelle pasklare oplossingen, maar om naar jezelf en je bedrijf te kijken en te gaan nadenken over een passende aanpak. Kort op het werk zitten, directief zijn, het werk overnemen, een bedrijfsleider aanstellen, het bleek allemaal niet te werken. Werken aan eigenaarschap wel.” 

Hoeveel tijd heb je in #vitalehoveniers geïnvesteerd?  

“Drie keer een halve dag bijeenkomst en training. En als je eenmaal aan de slag bent, is het onderdeel van je bedrijfsproces. Het mooie is dat je, behalve tijd, geen investeringen hoeft te doen. Dat geeft ruimte om aan het begin een beetje te freewheelen en dat werpt zijn vruchten af.” 

Wat heeft het nu al opgeleverd? 

“Veel. Ik merk dat het aanslaat en daardoor is er veel meer onderlinge verbinding. De jongens overleggen en bepalen veel meer samen. Natuurlijk, ik heb een voortrekkersrol, maar de tijd dat ik zei: zo gaan we het doen, is voorbij. Ook binnen de sector zijn er door #vitalehoveniers meer verbindingen ontstaan; ik heb nieuwe bedrijven leren kennen en er vinden interessante uitwisselingen plaats. Een collega-ondernemer spreek ik nu ook buiten de bijeenkomsten.” 


#vitalehoveniers biedt een pakket aan pilots, cursussen, opleidingen en coaching, zodat bedrijven in de hovenierssector nu en in de toekomst vitaal en vaardig kunt blijven werken. Ervaren trainers en experts helpen medewerkers, leidinggevenden en ondernemers met hun professionele en persoonlijke toekomst. Waar loop je tegenaan? Waar kunnen we leren van elkaar? En hoe zorgen we ervoor dat we ook in de toekomst kunnen genieten van onze mooie sector.
Meer informatie: vitalehoveniers.nl